Future
Boy Conan (Mirai Shonen Conan) televizijska je
serija iz 1978. u 26 epizoda. Ta serija danas zaslužuje pažnju kao ostvarenje na
kome su u svojoj televizijskoj fazi - uz Keijija Hayakawu - kao redatelji svoje
predghiblievske zube brusila dva velikana japanske animacije, Hayao Miyazaki i
Isao Takahata, a i zbog toga što se brojne teme i motivi iz Conana bez poteškoća prepoznaju u
kasnijim Miyazakijevim remek-djelima.
Priča Future Boy Conana je postapokaliptična. Godine 2008, globalni je
rat - vođen elektromagnetskim oružjima - uzrokovao potpuni smak svijeta.
Kontinenti su potonuli, a ono malo preživjelih spas je potražilo na razbacanim
otocima koji su preostali.
Dvadeset godina kasnije, na
jednom otočiću žive dječak Conan i njegov djed, uvjereni kako su posljednji
pripadnici ljudskog roda. Zato njihovo iznenađenje, kad more na plažu izbaci
djevojčicu Lanu, graniči sa šokom. Međutim, za Lanom na otok dolazi hidroavion
i iz njega se iskrcavaju naoružani ljudi. Djed pogiba, djevojčica biva
ugrabljena, a Conan se baca u potjeru za Lanom i njenim otmičarima.
Otmičari pripadaju Industriji,
vojno-tehnološkoj diktaturi koncentriranoj oko velikog trostrukog tornja. Lana
je, naime, putokaz do doktora Laoa, njenog djeda, znanstvenika presudnog za ovladavanje
sunčevom energijom. Conan će izbaviti Lanu i pobjeći s njom do drugog otoka,
Visoke Luke, na kojem postoji manje-više agrarna utopija. Međutim, Industrija
se suočava s velikom prijetnjom: potonuti će u nadolazećem tektonskom
poremećaju, pa joj se doslovno postavlja pitanje Lebensrauma. Snage Industrije vrše invaziju Visoke Luke. Nakon niza
peripetija, unutrašnjih previranja, izdaja i promjena strana, Industrija konačno
propada u potresu i tsunamiju. Njeni preživjeli stanovnici (od kojih su većina
obespravljeno roblje) nalaze svoj novi dom na Visokoj Luci, ali ne prije no što
im diktator svima zaprijeti strašnim bombarderom, istim onakvim kakvi su
uništili svijet.
Već u ovako skiciranom
sinopsisu prepoznajemo motive iz kasnijih uradaka Studija Ghibli. Miyazaki se u
dva svoja rana filma bavio postapokaliptičnim scenarijima. To su, naravno, Nausicaä iz Doline vjetra i Laputa, dvorac na nebu. Mnogo toga iz Conana (a scenarij su pisali Takaaki
Nakano i Soji Yoshikawa, inspirirani romanom The Incredible Tide Alexandera Keya) ponovit će se u ta dva filma: mirna
ruralna zajednica koju ugrožava vojno-industrijska diktatura, djevojčica koju
progone i dječak koji je odlučno spašava, oružja zaostala iz strašnog rata,
razbacani ostatci starih tehnologija, nevjerojatne letjelice ...
Naravno, format serije
omogućuje dublji uvid u dvije oprečne zajednice. Industrija je visokotehnološka
diktatura na zalasku, koja je iscrpila raspoložive resurse. Iako pogonjena
atomskim reaktorom i nadohvat sunčeve energije, ona ovisi o reliktima propale
civilizacije - stari avioni, jedan jedrenjak, topovnjača preživjela iz rata,
putnički brod za evakuaciju koji tek treba podignuti s morskog dna. U njoj se
čak i kruh sintetizira iz plastike reciklirane sa smetlišta. K tome, Industrija
poput Metropolisa u svojim temeljima
skriva obespravljene mase, gurnute daleko od očiju uniformiranih građana koji za
svoje zasluge zarađuju - ili gube - bodove potrebne za uspon u društvenoj
hijerarhiji. Oko Industrije, kako je i za očekivati u ovakvom prikazu stvari,
vlada pustoš i potpuno odsustvo života, kao što i među njenim stanovnicima
vlada emotivna praznina.
S druge strane, Visoka Luka je
zeleni otok, ruralna zajednica slobodnih i, recimo to jednostavnim jezikom,
veselih ljudi, poljoprivrednika, ribara i zanatlija, koji si svojim radom
osiguravaju prilično obilje. I Visoka Luka ima tehnologiju, ali to je
tehnologija vjetra, možda na nivou predindustrijske Nizozemske. Doduše, nije
Visoka Luka bez tenzija, posebno na relaciji ratari - stočari. A nisu ni
Visokolučani tamo nekakvi Amiši - kad krene industrijska invazija, stvar
poprima razmjere prosječnog partizanskog filma, sve s općenarodnim otporom,
hrabrim pomorskim diverzantima, neizbježnim domaćim izdajnikom i, naravno,
neminovnim slomom mrskog okupatora. Ali, Visokolučani se istovremeno pokazuju i
velikodušnima ...
Ovakvo kontrastiranje dvaju
svjetova - urbano-industrijskog i ruralnog - naći ćemo nešto suptilnije i u
drugim Miyazakijevim filmovima, primjerice Moj
susjed Totoro i Princeza Mononoke.
U njemu se zasigurno odražava post-šezdesetosmaška razočaranost suvremenom
civilizacijom i kapitalističkim sustavom, koja je, što se tiče fantastike
općenito, vjerojatno u korijenu procvata fantasy
žanra zadnjih četrdesetak godina.
Naravno, na nivou dječje
serije, za očekivati je da će stvari biti postavljene prilično crno-bijelo,
iako u Conanu itekako ima dovoljno
međutonova da se izbjegne šablonizirana podjela dobro/zlo. U praksi, kad
promišljamo pitanja koja načinje Conan,
kao i kasniji Miyazakijevi filmovi, moramo biti svjesni da će uspješna rješenja
uzeti ono najbolje od oba svijeta. Odgovor nije ili-ili, već i-i. S jedne
strane, primjena visokih tehnologija, čak i u ruralnom okruženju. S druge
strane, istovremeno razbijanje urbano/industrijskog sivila očuvanjem, te fizičkim
povratkom/unošenjem prirode u urbani okoliš. Svijest o tome raste i može
postati važnim okidačem zahtjeva za promjenama - prisjetimo se od čega su
krenuli recentni nemiri u Turskoj: od protesta protiv uništavanja jednog parka,
dakle oaze makar uređene prirode u centru megalopolisa. U samoj seriji, takvo
sveobuhvatno rješenje možda je naznačeno na širem planu, odlukom Visokolučana
da među sebe prime i poražene industrijske vojnike i izbjegle Industrijce.
Naravno, i jedno i drugo
zahtijeva uklanjanje danas nametnutih i silom održavanih političkih sustava i
paradigmi, koji sad već neskriveno klize u diktature. Da diktaturu sile treba
srušiti izravnom akcijom, borbom, subverzijom, revolucijom, o tome ni Conan, ni Nausicaä, ni Laputa ne
ostavljaju nimalo dvojbe, što je uostalom sasvim u skladu s Miyazakijevim
proklamiranim političkim uvjerenjima.
Međutim, iako načinje teme što
su danas još aktuelnije nego u vrijeme kad je snimljen, nije Future Boy Conan bez nedostataka. Iako jurnjava
traje cijelo vrijeme, uz tek malo posustajanja kad Conan i njegov drug Jimsy
(inače veliki lovac) upoznaju i uklapaju se u način života Visokolučana, stječe
se dojam da je serija mogla biti koju epizodu kraća. Osim toga, a to vjerojatno
proizlazi iz orijentiranosti prema dječjoj publici, način kako se rješavaju
pojedine akcijske situacije u jednom trenutku otklizi u neuvjerljivost. Conan
je, naime, u sve praktične svrhe super-junak. On roni koliko treba. On trči po
krilu aviona u letu. On se na okomitom zidu od čeličnih ploča nožnim prstima
hvata za var. On, doduše, ne može iščupati iz zida okove kojima je sputan. Zato
iščupa cijeli zid. I tako dalje, i tako dalje: ako je i geg mišljen za djecu,
ponekad je previše. Future Boy Conan
ni produkcijski nije sasvim na nivou kojeg će kasnije doseći Ghibli, iako se
već u cjelokupnom izgledu serije - likovi, dizajn hardwarea, pozadine - naziru obrisi onoga što će doći.
Da zaključim: zbog tema kojima
se bavi, a usprkos mogućim primjedbama, Future
Boy Conan svakako je zanimljiv komad povijesti japanskih anime, kojeg bi
trebao proučiti svaki poštovatelj i ljubitelj ostvarenja Studija Ghibli i
Miyazakija ponaosob.
Nema komentara:
Objavi komentar