Svakog
dana, rano izjutra, orang vodi svog badaka u brda. Badak, mirna
tovarna životinja s dva mala roga na nosu, natovaren je tek samarom
s metlama, motikama, lopatom, nešto praznih vreća od čvrstog
grubog platna, te mješinom s vodom i torbom u kojoj je vjerojatno
siromaški ručak. Samar je sklepan od šupljih čeličnih cijevi,
orang ih je sigurno pokupio na otpadu, dao ispresavijati prema leđima
svoje beštije i zavariti u okvir.
Promatram
ga ispod suncobrana kantine. Kantina je odbačena bijela
kamp-prikolica na rubu otpada, skinutih kotača, ali uredna i s
neonskim natpisom nad ulazom i velikim ekranom na kojem oranzi
navečer gledaju košarku. Ovdašnju verziju, igra se s dvije lopte.
Zaguljena igra. Nedavno su domaći u prijateljskoj utakmici zgazili
NBA-selekciju sa 123:74. Gledao sam: kad nema redovnih utakmica, onda
gazda pusti baš tu snimku, na sveopću radost.
S
rezališta i otpada dolazi buka. Dva su teretna broda na rezanju,
roboti ih laserima rasijecaju u manje sekcije, a onda u još manje.
Razvrstani metali idu u solarne talionice, nerazvrstani otpad
prepušta se oranzima. Sve je manje-više robotizirano, cijelo
rezalište održava možda tridesetak što ljudi, što oranga. Kad se
sve zbroji, na kraju se ništa ne baci.
I moj
je brod na otpadu. Neki bi rekli da mu je tu i mjesto. Zapravo, otpad
počinje uz ogradu uzletišta, uz njega je i nekoliko radionica. Brod
mi čuči na stajanci dok mi ne dostave novi supranamot. Stari još
radi, ali kad dijagnostika kaže da je vjerojatnost otkaza u
sljedećih mjesec dana preko 30%, bolje je ne igrati se sa skokovima.
I zato čekam novi. Već dva tjedna.
Rano
je jutro, a sunce već pošteno grije. Ubrzo će zrak titrati nad
pustarom i putem kojim orang odlazi u brda. Ispijam kutcheru, mašem
gazdi, prstom pokazujem još jednu. Gazda je također orang, donosi
mi novu šalicu. Drži je u donjim rukama.
“Opet
u brda, Horho?”, podsmjehljivo dovikuje orangu na putu. Ovaj mu
samo odmahuje, a gostioničar sliježe ramenima i kucka se prstom po
čelu. To je naučio od ljudi. “Lud.”
* * *
Horho
vodi svog badaka. Promatram ga, svakog jutra iz sela u brda. Svake
večeri, istim putem natrag. Konobar mi donosi novu šalicu kutchere.
“Opet
u brda, Horho?” Horho ovaj put staje.
“U
brda”, odvraća. “U brda. Bogovi imaju šest ruku.”
Gostioničar
se kucka u čelo, dok Horho i njegov badak odlaze dalje putem. “Lud,
kapetane Makinli. Lud, cijelo selo kaže. I njegov otac. I otac
njegova oca. I otac oca njegova oca. Svi ludi. Otkako se pamti.”
“Što
radi gore?”, pitam gostioničara. “Traži zlato?”
“Da
bar! Koliko kopa, možda bi već nešto i našao, kapetane Makinli”,
gostioničar ima problema s lingvom, prezime mi nije naučio
izgovarati. “Mete. I okopava. Crteže.”
“Crteže?”,
mrštim se i gledam za Horhom i njegovim badakom, tek titravim
obrisima u jari. “Nisam znao da ih itko održava.”
* * *
Zakrećem
ručicu, skakavac poda mnom oživljava i dižem se sa stajanke.
Pogled mi puca na uzletište, moj brod, radionice, otpad. Kosturi
razrezanih brodova poput izumrlih prapovijesnih divova. Sunce bljeska
na poljima pomičnih zrcala solarnih talionica: vrlo je loše po
zdravlje naći im se u žarištu. Dizalice, uskotračna željeznica
kojom se ingoti dovoze na utovar u pristanište. Malo dalje, polje
solarne elektrane, dva vodotornja, tornjevi reciklatora i
pročiščivaća. Plastenici, njive oranga, i još dalje mala krda
badaka.
Dalje,
možda pola sata hoda od rezališta, sela oranga. Kućice poput
valjaka, oko njih kružna dvorišta što se naslanjaju jedno na
drugo, obzidana niskim zidovima od kamena. I ljudski gradić,
montažne kuće u pravilnom rasteru: sve iste, samo se
upravno-općinska zgrada ističe veličinom. Iz najbližeg sela
oranga vodi put u brda. Slijedim ga, Horho je sigurno već gore, na
nekom od crteža.
Crteži
su vidljivi već iz orbite. Najveće grupe su tri sa pet kilometara.
Badaci, krda badaka. Oranzi, redovi oranga što kao da hodočaste
preko blago valovitih bregova. I druge životinje, sitni stanovnici
suhe pustare iscrtani u mreži puteva među njima. I svako toliko
cvjetovi ahole, biljke bodljikavih listova što cvate krupnim bijelim
cvjetovima kad padne kiša, u prosjeku jednom u sedam ovdašnjih
godina. Cvijet ahole oranzima je simbol mira: seoski starjože brižno
ih čuvaju sušene i nose na svaku svečanost ili u službenim
prilikama.
Horha
nalazim na crtežu jedne hutije. Hutija je ovdašnji glodavac, stane
na dlan. Crtež je dug pedesetak metara od njuške do vrha repa,
iscrtan linijama širokim oko metra. Načinjene su uklanjanjem
površinskog sloja crvenkastog kamenja da bi se otkrila svjetlija
zemlja ispod njega. Horho donjim rukama brižno pljevi korov sitnih
kožastih listića što raste na liniji. Iščupani korov baca na
uredne hrpe. U gornjim rukama ima usku motiku: naiđe li na kakav
duboki korijen, zamahne i iskopa ga van. Badak mu počiva s druge
strane puta.
Stojim
pored skakavca, promatram Horha nekih pola sata. Ne obazire se na
vrelinu, radi s predanošću koja se ne da pripisati običnom ludilu,
kako to selo misli. Sve mi se više čini kako Horho zna nešto što
drugi ne znaju. Ili su zaboravili, pritisnuti svakodnevnom mukom na
škrtim gorskim njivama.
Horho
ne obraća pažnju na mene. A onda čujem vozilo. Okrećem se, mali
kombi trucka se putem. Znam da je neki dan stigla manja grupa
turista, sad obilaze crteže. Horho se pridiže, donjim rukama otire
znoj s čela, naslanja se na motiku dok kombi prolazi, ni ne
zastajući, ostavljajući nas u prašini. S tla se crteži najbolje
vide ako se popne na vrh na drugoj strani visoravni, tamo su i
ruševine malog hrama. I turistima je Horho tek lud, ako uopće i
znaju tko je on. Iako, pomišljam dok gledam nisko žilavo raslinje
što raste naokolo, pitanje je što bi se od crteža uopće i vidjelo
bez njegova rada. I rada njegova oca. I oca njegova oca.
Prašina
se razilazi, Horho kao da tek u tom trenutku priznaje da sam tu.
“Znatiželjni,
Makinli?”, pita. Sela su mala, vijesti o svakom strancu koji dulje
ostaje šire se, uskoro se za svakog zna kako se zove. “Ili i vi
mislite da sam lud?”
“Ne
mislim”, odgovaram. “Samo se pitam čemu?”
“Kad
bogovi dođu”, Horho se uspravlja, isteže leđa i gleda me tamnim
očima, “da odmah vide crteže. Da znaju kako ih je netko štovao
otkako su zadnji put bili ovdje.”
“Bogovi?”
“Bogovi”,
Horho pokazuje prstom gornje desne ruke u nebo. Ima smisla,
pomišljam, crteži se najbolje vide iz visine. Nije ih problem
napraviti i ako se ne zna letjeti - dovoljno je iskolčiti i užadima
povući pravilnu mrežu na tlu i pomoću nje prenijeti crteže s
nacrta - ali punu svrhu postižu tek ako se gledaju odozgo. Iz zraka.
Ili iz orbite.
“Nisu
li bogovi već stigli?”, pitam. Ako su crteži tu da pozdrave neku
rasu iz svemira ... Pa, zadnjih desetljeća nekoliko ih je obišlo
ovaj svijet. Ljudi su i ostali.
Horho
se hrapavo nasmije.
“Bogovi
imaju šest ruku.” Gledam ga upitno. “Šest ruku, Makinli!
Vrijediš onoliko koliko ruku imaš. Mi oranzi imamo četiri ruke. Vi
ljudi ... samo dvije, što se tu može”, sliježe Horho ramenima.
Nismo mi krivi, ali eto, imamo manje ruku od oranga, pa stoga ... “I
svi ostali koji su došli. Samo dvije ruke, Makinli. A bogovi mora da
su bolji od nas, oranga. I stoga moraju imati šest ruku. Barem.”
Nemam
što odgovoriti na takvu logiku. Horho mi okreće leđa, prima se
motike, udara po nekakvom dubokom korijenu.
Na tlu
je odložio još jednu motiku. Uzimam je. Horho me pogleda, malo
začuđen, a onda se smiješi i pokazuje mi prstom dalje niz liniju.
“Da, među vašima se priča da ste i vi ludi, Makinli. Dolje niže,
sami ćete vidjeti gdje treba. Samo ne kvarite liniju.”
I tako
nas dvojica cijeli taj dan okopavamo crteže. Dijelimo vodu, dijelimo
hranu i kopamo i pljevimo i metemo i poravnavamo. Do večeri, hutija
je očišćena, počupani korov u vrećama: Horho ga suši, od lišća
se radi lokalni čaj. To je ono od čega Horho zapravo živi. Samo,
do lišća se dade doći i jednostavnije, a ne okopavanjem davno
iscrtanih linija. Ali zato su sada linije crteža jasne, oštre,
svijetla zemlja naspram crvenkastog kamenja i žilavih biljaka
kožastih listova.
“Sad
se na njoj ne mora raditi kojih godinu-dvije”, kaže Horho dok
zadovoljno gleda naših ruku trud.
“Da”,
kimam glavom. Večernje sunce žari mi leđa, danas nema vjetra da
pirka i hladi. “Dva luđaka naprave dvostruko više posla nego
jedan.”
Horho
praska u grohot, naš se smijeh prolama brdima, vjetar ga raznosi u
dolinu i dalje, prema hladnom moru što oplakuje ovu surovu iscrtanu
zemlju.
* * *
Prodorni
jauk sirene trga me iz sna. Skačem iz kreveta, ni ne razmišljam, ne
obazirem se na leđa što bole nakon pet dana grbačenja na crtežima.
Grabim hlače i trčim u upravljačku kabinu svog broda. Na zaslonu
signal za uzbunu, uspostavljam vezu s kontrolom i šaljem svoj
pozivni znak.
“Halo,
kontrola, što se događa?”, vičem kroz sirenu što ne prestaje.
Nitko mi ne odgovara, ponavljam pitanje. Ignoriraju me dok čekam da
se podignu zasloni s prozora kabine. Gledam naprijed, lijevo, desno -
Svjetla
nad brdima! Kao planina posuta svjetlima, odavde procjenjujem da je
bar dva kilometra visoka! I snopovi jarko bijelog svjetla što iz nje
bodu u noć. Jasno mi je da su u kontroli napunili gaće, sad samo da
netko ne izgubi glavu i ne počne pucati. A onda mi pišti u
komunikacijskom kanalu, primam vojni signal.
“Kapetane
McKinley?”, netko me zove, sasvim mimo procedure.
“Da?”
“Ovdje
general Indradžaja, zapovjednik sektora! Imate li vanjske kamere na
brodu?” Ni ne odgovaram, aktiviram ih i preusmjeravam sliku
stajanke i radionica na vojni kanal. “Odlično! Dignite se i polako
priđite objektu što bliže možete! Hoću vizualno izbliza!”
O
krasno! Usput hoće vidjeti pucaju li prvo, pa onda pitaju? Da, i
ovdje znaju da sam bio izviđač ... Psujem, bacam se u sjedalo,
nekoliko naredbi skida Mlokosziewiczev pogon s fuzije. Supranamot mi
treba za skokove, ne za lebdenje na antigravitaciji. Tri minute da mi
svi zasloni pozelene, a onda hvatam upravljač, podižem se s
uzletišta i poput kakve lebdjelice, na pedesetak metara visine,
prelijećem sela oranga - uzbunjeni oranzi, staro i mlado, trče van
iz svojih dvorišta, rukama pokazuju svjetla na nebu - i slijedim put
do brda.
Uopće
me ne čudi kad u brdima spazim Horha. Kako je znao? Bilo kako bilo,
stoji usred crteža oranga i maše sa sve četiri ruke i razdragano
viče, osvijetljen snopovima svjetla iz divovskog broda. U jednoj mu
ruci osušeni cvijet ahole.
Zaustavljam
svoj brod, lebdim, snimam svjetlećeg levijatana. Podižem Janeov
vodič kroz svemirske brodove, vrti sve poznate, suvremene i
povijesne. A onda poruka: čiji god brod bio, Jane’s ga nema u
bazama. Gadno. Što Jane’s nema u bazama, to civilizacije
Konvencija nisu nikad srele. Bogovi. Horhovi bogovi.
Ludi
Horho kliče i maše. Zumiram na jedno od okana svemirskog broda.
Bogovi stoje okupljeni, vitkog stasa, na prividno krhkim nogama.
Naravno, imaju šest ruku. Svjetlima prate crteže i smiješe se i
mašu.
Zajedno
s ludim Horhom, mašem im i ja.
Nema komentara:
Objavi komentar