Nakon
više desetljeća skoro potpunog
zanemarivanja spekulativne fikcije u našoj književnoj teoriji,
primjećujemo u zadnje dvije godine niz knjiga posvećenih
sveprisutnom fenomenu fantasyja,
koje bjelodano pokazuju kako se takav odnos u našoj akademskoj
zajednici bitno mijenja.
Podsjetimo,
prvo je u izdanju Mentora iz Zagreba objavljena knjiga Kad
je svijet bio mlad Zorana Kravara
(2010). Potom je Algoritam 2011. objavio knjigu Marijane Hameršak
Pričalice - o povijesti djetinjstva i
bajke (vidi osvrt na ovom blogu!), koja
se, doduše, ne bavi fantasyjem,
već recepcijom bajke u Hrvatskoj kroz 19. stoljeće, ali se dotiče
tog žanra makar rubno. Konačno, ove godine objavljene su dvije
knjige. Prva je bila Prstenovi koji se
šire Petre Mrduljaš Doležal
(Algoritam), te najnoviji Mentorov naslov Preživjeti
Potop Darka Suvina, u kojem se ovaj
vrhunski svjetski teoretičar znanstvene fantastike kroz tri eseja
morao, premda naizgled nevoljko, uhvatiti u koštac s fantasyjem.
Ovdje
nas zanima knjiga Petre Mrduljaš Doležal Prstenovi
koji se šire, s podnaslovom Junačka
potraga u djelima J. R. R. Tolkiena.
Petra Mrduljaš Doležal diplomirala je 2003. na Filozofskom
fakultetu u Zagrebu komparativnu književnost i engleski jezik, a
doktorirala je 2010. na studiju književnosti, izvedbenih umjetnosti,
filma i kulture. Predavačica je na Odsjeku za kroatistiku, te
prevoditeljica s engleskog. Teorijske je radove objavljivala u
Književnoj republici
i Ubiqu.
Iako
Tolkien ni u kom slučaju nije začetnik fantasyja,
činjenica je da su upravo njegova djela - a Petra Mrduljaš Doležal
se u svojoj knjizi prvenstveno bavi Gospodarom
prstenova i Hobitom,
a u manjoj mjeri Silmarillionom
i drugim posthumnim naslovima - postigla komercijalni uspjeh i u
značajnoj mjeri oblikovala današnju percepciju tog književnog
žanra, njegovu produkciju, te sve prateće manifestacije.
Pošavši
od definicije žanra - a fantasy
se ovdje rabi u značenju high fantasy
ili visoka ili junačka fantastika - te odnosa prema pojmu fantastike
u književnosti općenito, Mrduljaš Doležal nedvojbeno pozicionira
Tolkiena u samo središte fantasyja.
Pozabavivši se prvo odnosom kritike prema žanru, autorica iz
poglavlja u poglavlje - knjiga je podijeljena u tri dijela s ukupno
20 poglavlja - iscrpno i na nadasve zanimljiv način prolazi
Tolkienovim opusom, njegovim izvorima (Beowulf,
Kalevala,
Arturijanski ciklus, Nibelunzi...), prethodnicima i suvremenicima,
smještajući ga u širi kontekst mita, iskonskih prapriča i
obrazaca koji su u svojoj osnovi definirani još u davnim početcima
čovječanstva, te nalazi u Tolkienovu djelu i u sudbinama njegovih
likova, kako pojedinačnih, tako i na nivou rasa, dublja značenja.
Ukratko, Prstenovi koji se šire
sveobuhvatan je uvod i pregled onoga što bismo mogli, u nedostatku
boljeg pojma, zvati tolkienologijom. U toj namjeri, knjiga uspijeva
gotovo u potpunosti.
Moguće
je da Petra Mrduljaš Doležal na nekim mjestima izbjegava odgovor na
primjedbe i kritike izrečene na Tolkienov
račun, one ideološke i estetske prirode. Mislim da se i premalo
bavi društvenim, političkim i ekonomskim okruženjem - posebno u
SAD-u 1960-ih - u kojem je Tolkien postigao toliki uspjeh. Iz takve
bi se analize, naravno, mogli iščitati i socijalni razlozi tog
uspjeha, oni izvan samog djela, što bi nam pak dalo dodatne, pomalo
mračne, uvide bitne za razumijevanje našeg trenutka ovdje i sada.
To ne znači da je to područje ostalo u nas nepokriveno. Njime se,
primjerice, bavi Suvin u središnjem eseju “Što
znači “fantasy”
ili “fantastična fikcija”: izljev osjećaja” svoje knjige
Preživjeti potop.
Također,
s obzirom da nisam upućen u “tolkienologiju”
(a nisam čitao niti samog Tolkiena), ne mogu odgovoriti na pitanje
gdje Prstenovi koji se šire
stoje u odnosu na druga djela koja se bave tom temom. Ona strana,
naravno, jer domaćih, koliko znam, jedva da ima, osim onih
pobrojanih na početku. U kontekstu baš tog “jedva da ima”,
knjiga Petre Mrduljaš Doležal vjerojatno se može bez zadrške
smatrati pionirskim radom posvećenim baš Tolkienu. Čini mi se da
staza koju je ona prokrčila kroz prašumu Tolkienova opusa olakšava
daljnje proučavanje, za koje se nadam da neće izostati.
Osim
toga... Moram priznati, kao netko tko se
Tolkiena do sada nije laćao, da mi je Petra Mrduljaš Doležal
svojom knjigom, pisanom tečno, zanimljivo, na momente i duhovito,
više uspjela približiti Tolkienov svijet i “narajcati” me da
počnem razmišljati o čitanju Hobita
i Gospodara
nego što je to učinio, primjerice, Peter Jackson sa svojim
filmovima (što ne znači da oni nisu bez svojih vrlina, ali nažalost
i mana). Za jedan stručni rad o Tolkienu, vjerujem, to je sa
stanovišta potpunog laika najbolja preporuka koju mogu dati.
Nema komentara:
Objavi komentar